ПУТЕВИМА Пољске – Краков

Група стоји на станици. Стигли смо. Хладан пољски ваздух прилично мути прву слику магловитог града. Касни је октобар. Одвајамо се од групе и крећемо у самостално истраживање. Тако је најбоље.
Прве кораке правимо испод самог брда Вавел (Wawel). Јутро је. Магла не јењава.

Калдрма

Нижу се километри бетона који неосетно прелази у калдрму. Обећава бајковити изглед студентског центра Пољске. Пуно је младих, а где су млади тамо никада није досадно.

Rynek Główny

Главни трг је уједно и најпознатији краковски трг – Rynek Główny. Ширина, разноликост векова, свакаког света и језика, остављају на тренутак без даха. Мноштво људи расуто је по плочнику, попут фигура на шаховској табли. Одједном, пролете голуб и смести се у јато већ разбацаних по тлу. Однекуд, наилази бели фијакер са тек венчаним младенцима који вуку бели коњи. Манифестација је у току. Чује се музика док група ентузијаста демонстрира зумбу. Слици се приклучује звук звона катедрале. Сусрећу се стари другари и некадашње љубави. Сви су дошли у град и на овај највећи средњовековни трг Европе.

Кафић на углу

Свечано изјављујем да треба упознати град најпре из угла ића и пића, тренутне замене за топло тло. Ускачемо у први кафе, који личи на аутентични краковски – простор за младе.

Смарт телефони

Генерација младих пивопија – интелектуалаца, сви до једног, седе загледани у „смарт“ телефоне, таблете и апликације. Како истражити град, где добро јести, шта видети… Све је на „смарту“. Опремљени, придружујемо се средини. Наручујемо пиће и вадимо телефоне, гледајући где се тачно налазимо. Могли бисмо и да се чекирамо на фејсбуку. Чисто да се зна!
Ма не! Нема потребе!

Пољско пиво

Коначно да пробамо то чувено пољско пиво! Кажу да је најбоље оно кувано. Протествујем са огромном шољом кафе. Она је иста – свуда! Ипак, мирис напитка се шири. Погрешна процена. Кувано пиво, са парчетом поморанџе и ђумбира, уопште није лоше. Напротив! Резак укус се губи, остаје арома са примесама горког. Још је и топло. Свиђа ми се.

Џемпер

Пролазећи кроз велики парк, са склуптурама из периода романтизма и готике, стижемо до великог тржног центра. Е ту се крију купохоличари! Придружујем се маси, овог пута из нужде. Улазим у радњу непознатог произвођача и купујем први пристојан џемпер. Велики је и топао. Овде ми је свакако потребан!

Трамвај

Нови је дан, нова прича.
Крећемо трамвајем, попут оних социјалистичких. Стари брка возач, као да је побегао из Србије. Неколико станица и опет смо испред јучерашњег парка.
Сунчан је дан. Потпуно другачија слику трга. Призор је лепши овако, без магле. Велика широка зграда лежи на средини трга, наткривајући маркет. Национални музеј скрива огромне слике Jana Matejka, чувеног пољског сликара рођеног у Кракову. Доминантне боје откривају епизоде из живота краљевских породица.

Храна

Млечни барови су свуда по центру. Локалци иду, па морамо и ми. Храна јефтина и укусна, домаћа. Пристајемо да нас изненађују.

Запеканке

У јеврејској четврти су најбоље запеканке, један од специјалитета Пољске. Полутке багета, издубљених средина и напуњене месом, поврћем и надевима по жељи, запечене тако да крцка, посебно је вољена локална храна улице. Застајемо поред пијаце где се праве. Ред је огроман. Чекамо. Људи се тискају да сачекају своје парче. Бескућник издваја последњу пару, уредно чекајући у реду. Културан је, не гура се.

Јеврејска четврт – Казимиерз

Ко је у Кракову, не треба да жали ципеле, нарочито у јеврејској четврти. Од сабласног предграђа Кракова, какав је био током Другог светског рата, настао је студентски центар и главно одредиште младих ентузијаста и предузетника. Мапа је свакако реквизит који треба користити.

Крећемо, ношени дугачким тротоарима, без циља. Прелазимо реку Вислу и залазимо у четврт у којој се управо снима сет за неки филм; Негде успут, упадам у једну од јеврејских кућа, високих зидова и степеница; У међувремену, случајно излазимо на једној од станица трамваја у делу који нас изненађује познатим призорима из појединих филмова, рецимо из чувене Шиндлерове листе. Наилазимо на огромну катедралу испред које се скупила група људи. Нешто чекају. Одлучујем да истражим случај и уђем у катедралу. Управо почиње католичко венчање. Само што сам села на једну од клупа, улазе младенци и церемонија креће. Свештеник најпре поздравља присутне, па онда изговара дугачке певљиве молитве. Атмосфера је свечана, сви се смешкају и чекају романтични тренутак давања завета. Свештеник проглашава младнаце венчаним. Младожења љуби младу, суптилно је нагињући ка поду, не би ли дочарао бајковитост ситуације.

Утакмице у пабу – Казимиерз

Пабови нас освајају својом аутентичношћу и бојама. Осећам се као код куће. Опуштена атмосфера и пиво које се може наћи за шест злота уз утакмицу се не пропушта. У некадашњем магацину високих зидова са дрвеним гредама, који је својевремено био фабрика, пијемо кувано бело вино и пиво уз које се служи чашица сирупа од шљиве. Топле јесење боје избијају са свих страна. Избија и наранџаста светлост из лампи којих овде има на сваком кораку. Привлачи пажњу аутобус преко пута, претворен у ресторан, пун гладних који су се нашли у јеврејској четврти. Већ смо појели запеканке.

Дизајнер

Словенска крв избија из језика сличног српском. Претежно светле пути, косе и очију, нагињу северу, а отвореност младих и одушевљење када чују да сте из Србије разбија табуе и опуштена прича може да почне.
При упознавању града имали смо среће. У пабу на ћошку започињемо причу са групом младих. Један од њих се нуди да нам покаже град и добре клубове. Води нас на места која туристи мало знају. Најпре паб на ћошку, у близини трга, па клуб где се окупља алтернативна екипа. Музика за ђуску, опуштена прича и глобалне теме, утисак су вечери. Ради као бармен у једном од њих, а притом је и дизајнер. Запажа да би ми добро стајала розе боја одеће. Шешир ме, каже, чини старијом. Захваљујем на сугестијама.
Друго вече настављамо у сличном стилу.

Дан трећи

Чоколадара на ћошку као из бајке чини се као разуман завршетак краткотрајног боравка у Кракову. Свих облика и боја, са вишњама, поморанџом, лешницима, не знам за коју пре да се одлучим. Обећавам да ћу опет доћи са већим друштвом. Ипак је овај град душу дао за групне визите и демагогију уз кувано пиво.

Вавел

Завршавамо истраживање тамо где смо га и почели. Западна страна брда Вавел, од којег смо и кренули, опет је под маглом. Крије змајеву пећину и статуу змаја. Скрива легенде овог града. Дух змаја се разбудио, остављајући утиске о центру културе и тражећи од нас нову посету.

13 ствари које треба доживети у Кракову:

1. Шетња главним тргом (Rynek Główny) – један од највећих средњовековних тргова Европе
  2. Национални музеј у Кракову – National museum in Krakow ( http://mnk.pl/ )
  3. Катедрала Sv. Stanislava и Vaclava и дворац из XIV века
  4. Дворац Vavel (Wawel)
  5. Флоријанска улица
  6. Јеврејска четврт (Jewish Kazimierz)
  7. Аушвиц (ако имате времена, свакако треба видети)
  8. Cupcake corner (где миришу изванредни колачи)- https://cupcakecorner.pl/contact
  9. Шетња поред реке Висле
  10. Посетити дискотеку B4, и неку од salsa журки (у Prominentu, клубу Forty Kleparz
  11. Упустити се у причу са младим Пољацима (сазнаћете доста о историји Кракова и њиховим најбољим местима за изласке)
  12. Пробати – кувано пољско пиво, чувене запеканке и лодy сладоледе, као и чоколаде у чоколатерији – ручно прављене чоколаде http://chocolate.krakow.pl/pl/
  13. Попити кафу (са чилијем и поморанџом) на крову тржнице у приземљу галерије Националнг музеја